Høsten 2006 kjøpte Odda kommune lisens på It`s learning. Ordet læringsplattform var nytt for de fleste av oss, men vi fant fort ut at plattformen kunne løse frustrasjonene våre med lagring. Diskettene gikk i bosset! Også de som enda virket… Å lagre på internett var en befrielse. Elevene kunne sitte hvor som helst og på hvilken som helst maskin og fortsette på arbeidet sitt, bare maskinen var knyttet til internett.
Noen praktiske haker er det dog med It`s learning. Plattformen er basert på deler av Officepakken. Skolene har investert i pakken, men ikke alle foreldrene. Da er noen elever i teorien avskåret fra å jobbe videre på dokumenter hjemme. Open Office er, som det også fremgår av ukens leksjon, et alternativ, men en del foreldre er lite datakyndige og Open Office svever derfor enda på nettet.
Å lese boka ”Den femte grunnleggende ferdighet” (Karlsen og Wølner 2006) satte i gang en del spørsmål hos meg. Klassen min og jeg er aktive brukere av It`s learning, men jeg skjønte fort at plattformen ikke var et særlig egnet verktøy å bruke i arbeidet med en helt åpen kollektiv læringsprosess. Skjønt, hvis jeg definerer alle elevene som lærere i et fag kan vi nok få til noe som er åpent i klassen. Heldigvis driver vi prosessorientert skriving. Jeg er til og med veldig godt fornøyd med den delen av verktøyet på plattformen, og elevene synes det er helt greit at resten av elevene ser og gir tilbakemelding på det de har skrevet. Således er de forhåpentligvis godt forberedt til deltagelse i en åpen og bredere kollektiv læringsprosess.
I arbeidet med Google Doc og Bloggen gikk det opp et lys for meg og jeg så at de utfordringene vi har med gruppearbeid sannsynligvis kan løftes ut av It`s learning og over i Google Doc. At flere skriver på et dokument samtidig har jeg aldri prøvd, men beskrivelsene og videosnuttene i ukens leksjon har foreløpig overbevist meg om at dette er noe å prøve ut i min klasse. Spørsmålene jeg stiller meg nå er om 7.klasse greit takler å opprette og drifte en blogg, samt en Google konto med engelsk språk. Men de fleste elevene har en eller flere kontoer på nettet, det være seg ”Gossipgirl”, ”Hotmail”, ”Nettby” eller ulike spillkontoer. De behersker dette med å opprette en norskspråklig konto og drifte denne. De forstår prinsippet med å laste opp filer og via It`s learning har de fått med seg viktig kunnskap om mappestruktur og delvis åpen mappe. Konklusjonen min blir at dette kan mine elever mest sannsynlig klare med god veiledning og øvelse. Men først skal vi lærere i ”ilden”. Det er i grunnen oss den reelle utviklingen i skolen er avhengig av.
søndag 27. september 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Hei!
SvarSlettDa var bloggen på plass - flott!
Slike "frivillige" innlegg i bloggen vurderer emneansvarlig samlet på slutten av semesteret som en del av arbeidskravet. Jeg leser blogginnleggene fortløpende, og noen ganger skriver jeg en spontan kommentar;-) Status på slike oppgaven vil vanligvis bli stående som "Levert" på din personlige side i PedIT. Lykke til videre med bloggen!
Mvh Lisbeth
Jeg kjenner ikke It's Learning, men på Fronter som vi bruker kan vi bestemme hvem som skal ha rettigheter til en mappe. Vi trenger ikke å gi elevene Lærer-status, bare vanlig elev-status (lese alt, skrive og slette det de har skrevet selv. Ellers er jeg litt skeptisk til å la elevene opprette egne e-post kontoer uten foresattes velsignelse. Det er jo de som til syvende og sist har ansvaret siden elevene er mindreårige. Har ikke elevene e-post gjennom It's learning / skolen? Den er det i alle fall mulig å ha en viss kontroll på selv om det strengt talt ikke er lov for lærerne å ha tilgang på elevenes brukernavn og passord. Men hadde vi ikke hatt det hadde vi aldri fått gjort noe siden de til stadighet glemmer enten det ene eller det andre.
SvarSlettJeg fikk også mange ideer da jeg leste boka til Høiland og Wølner. Og jeg skal i alle fall la en av elevene mine få jobbe med blogg - noen fordeler må vi som spesialpedagoger også ha :-) Få elever og gode muligheter til å bruke digitale medier i undervisningen. Er det rart jeg trives?! :-)
Joda, elevene har epostadresse i Its Learning, men den er til internt bruk på plattformen og kan ikke brukes utenom. Alle elevene i min klasse har ei egen epostadresse på Hotmail, Gmail, yahoo eller lignende, så disse adressene kunne de nok brukt på Google. Om jeg tar elevene mine inn på Google Doc er foreløbig kun i teorien, men jeg ser at mulighetene for samskriving og at en faktisk har kontroll med samskrivingen og alle bidragene, ligger svært godt til rette på nettopp Google Doc. Jeg gleder meg derfor til å skrive mappeoppgava for å se hvordan samskrivingen gjøres i praksis:)
SvarSlettPå Its Learning har jeg gitt elevene mine elevrolle med noe utvidede tilganger i RLE, dette for at alle skal se hva alle skriver og få inspirasjon av hverandre. MEN skal de skrive sammen må de sitte sammen, eller åpne hverandres dokumenter, kopiere og lime inn. Skulle vært en Google Doc-delefunksjon her, vet du;)Med historiefunksjon også!
Helt enig, Anne! Jeg begynner å få litt sansen for dette med samskriving i Google Doc. Eller ha muligheten for det. Jeg tror faktisk vi har en lignende mulighet i Fronter - Fronterdokument, flere forfattere. Jeg har aldri prøvd dette, men jeg tror det fungerer omtrent som Google Doc. Jeg burde strengt tatt vite det siden jeg er Fronter-ansvarlig, men jeg får ikke brukt muligheten i min egen undervisning siden jeg kun driver med spesialundervisning og elevene mine går på henholdsvis 1., 3. og 6.trinn. På den annen side så kunne faktisk faktisk eleven i 6. hatt samskriving med elever på sitt trinn selv om jeg ikke har dem som elever og holder til i en annen bygning. Strengt tatt er det vel bare kreativiteten som setter begrensninger - vil man, så får man det til :-)
SvarSlettHei hei...
SvarSlettSiden jeg ikke har erfaring med "the real life" i skolen,og bare praksis, skal det bli spennede ut både google doc og its`learning med elever. Kjekt å lese at du har god erfaring med prosessorientert skriving i its`learning.Jeg har arbeidet mye i fronter, men den har ikke denne muligheten.:)