Jeg var helt grønn i temaet lyd og så fram til det med litt skrekkblandet fryd. Hvordan kom jeg til å klare det? Gleden var stor da jeg fort fant ut at det slett ikke var noe hokus-pokus;)
Audacity har jeg hørt om og min medlærer har jobbet litt i dette programmet med elevene våre. Det ligger til og med på alle maskinene på mediateket, så da er det vel bare å gå i gang? Det er mye festlig en kan gjøre med lyd, men det er kanskje en ide å kikke i L06 for å se hva elevene egentlig skal lære i dette temaet. I planen ligger ikke lyd som et eget tema, men som en del av f.eks. sammensatte tekster. Lyd er et virkemiddel på samme måte som tekst og bilde. Elevene skal også bl.a. bruke digitale og andre hjelpemidler i egen språklæring. Jeg tenker da at de skal lese inn tekster, høre seg selv og få en metakognitiv bevisshet i forhold til sin egen læring.
Audacity er jo en fest å jobbe med:) Enkelt og med mange muligheter. Utrolig at det er et gratisprogram! Men veldig kjekt for oss i skolen.
Hvis du vil laste det ned finner du det her: http://download.cnet.com/Audacity/3000-2170_4-10058117.html
For tips og opplæring kan du bruke denne siden:
http://www.multimedia.skolverket.se/Kurser/Ljud/Ljudredigering-i-Audacity/
Der finner du både tekst og videoer som kan hjelpe deg.
På YouTube ligger det "mangt og meget". Hvis du må velge bare en visning denne uke bør du høre på denne. Men husk at du må bruke høretelefoner og helst lukke øynene.
Kos deg!
Tipper du ble fin på håret;)
Det er nok ei stund til jeg kan lage ei slik lydfil, men jeg klarte greit å løse alle øvingene vi fikk i leksjonen, også den med å flytte lyden fra venstre til høyre:)
Jeg gleder meg til å gå i gang med elevene!
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar