For de som ennå ikke er sikker på hva Web 2.0 er for noe, kommer her en liten definisjon fra Horgen:
"Web 2.0 er ingen teknologi i seg selv, men en samling av teknologier. Det
handler om web-baserte applikasjoner som har brukervennlige grensesnitt.
Dermed øker mulighetene for samarbeid, kreativitet, produksjon,
nettverksbygging og informasjonstilegnelse, for å nevne noe.
Web 2.0 kan oppsummeres i ord som: brukerstyrt innhold, prosument (en
som både produserer og konsumerer), samarbeid mellom individer, dugnad,
sosial nettverksbygging, ...
Det interessante fra et pedagogisk perspektiv, er hvordan nye teknologier og
tjenester kan brukes i undervisning for å gi økt læring."
(Horgen, 2009)
Eksempler på Web 2.0 kan være blogging, wikis, RSS, ulike sosiale nettverk som Facebook og Nettby, deling av det en har produsert(bilder, musikk osv) på f.eks. YouTube og Flickr. For den som vil lese mer om Web 2.0 kan du stikke innom bloggen til Horgen.(for øvrig en veldig ålreit blogg å følge for dem som vil lære ikt-relaterte ting)
En liten titt på denne sida;
http://www.feedmyapp.com/web_20_share_applications_sites, forteller at del og brukmentaliteten er svært utbredt på internett. Av denne lista ser det ut til at det er flest av typen nettsteder som lar oss dele bilder, videoer og musikk.
For meg som lærer er det viktig at jeg har innsikt i hvordan Web 2.0 fungerer og å ha en viss peiling på hvilke nettsteder mine elever er medlem av. I tillegg ser jeg at del og brukmentaliteten kan hjelpe oss lærere til å jobbe smartere ved å dele gode tips og undervisningsopplegg.
For oss smarte?
http://www.smartskole.no er et nettsted knyttet til bruken av smartboard. Skolen vår har ei tavle og etter et lynkurs i smartboard registrerte jeg meg ved dette nettstedet. Ideen er del og bruk opplegg laget for smartboard. Det nærmer seg 6000 brukere av dette nettstedet og det ligger inne flere hundre opplegg. I tillegg ligger det brukerstøtte, forum, ukens tips m.m. på nettstedet.
Ning x2
Jeg er medlem av to ulike Ning-nettverk/samfunn.
www.delogbruk.ning.com sier om seg selv:
"Et nettverk for lærere, pedagoger, forskere, byråkrater, bibliotekarer og andre med interesse for sosial web, IKT og skole. Del, øk og bruk din digitale kompetanse. Sammen er vi smartere!"
For dem som ikke kjenner delogbruk er det et norsk nettverk med over 3600 medlemmer som deltar i 138 ulike faggrupper, der i blant ei gruppe om Web 2.0 startet av Horgen. Her finnes det grupper for en hver smak og noe å hente for de fleste av oss. Her deler vi ikke undervisningsopplegg, men tanker, ideer, tips osv.
www.bgjengen.ning.com er nettstedet til klassen min og jeg er administrator. Dette er et lukket nettsted, der bare klassen og tre voksne knyttet til klassen er medlemmer. Her deler vi først og fremst bilder, men også videoer vi har laget eller filmet. Jeg har lagt inn muligheten for diskusjon og blogg, elevene er ikke så aktive på den fronten enda, men vi jobber med det:) Bildene er de derimot opptatt av og kommenterer ivrig hverandres bilder, dog bare positivt:) Nå har vi over 1400 bilder lastet opp og foreldrene er også begeistret for nettstedet og er inne og kikker på bildene. Vi har hatt flere gode diskusjoner knyttet til bruken av ning, men har enda ikke opplevd noe ugreie saker av betydning.
Egentlig har jeg gjort noe ulovlig ved å invitere elevene mine som medlemmer på ning, da de skal være 13 år før de kan ha ning-konto, men jeg tror ikke det spiller noen rolle om de er 12 eller 13. Jeg ser et "kontrollert" medlemskap her som en fin måte å øve nettvett på; hva kan vi skrive, hvilke bilder og videoer bør vi laste opp osv.
Senere i vår skal vi lage animasjonsfilmer og istedenfor å laste dem opp på YouTube laster vi dem opp på "B-gjengen"(som vi har kalt sida vår). En elev har laget flere filmer. Han har delt dem med oss og har fått mye skryt. Veldig kjekt:)
Dette året har vi elevbedrift. Elevene støyper lys og selger. Veldig kjekt for både elever og ikke minst foreldre å kunne følge produksjon og salg på B-gjengen:) Penger i kassa blir det også. Alle elevene må delta i diskusjonen om bedriften på diskusjonsforumet vårt.
Jeg vil med dette anbefale et lukket ning-nettsted for deg og din klasse. Det er enkelt å administrere og har mange muligheter. Og er elevene for små, ja da kan det jo starte som et nettsted der du legger ut bilder og info til foreldrene. Mine elever ønsker å ha dette nettstedet "til vi blir gamle. Tenk så kjekt å se tilbake på bilder og å holde kontakten her", sier de.
Blogging - til glede og besvær
Før jeg begynte på dette studiet, hadde jeg ikke noe særlig peiling på blogging. Jovisst hadde jeg hørt om det, men aldri prøvd det. I høst var jeg innom svært mange blogger og fant ut at blogging var en genial oppfinnelse. Og det som var greit var at det var så lett å komme seg fra den ene bloggen til den andre, samt å finne innlegg jeg fant interessante. Nå kikket jeg mest på fagblogger og snuste inn det lektorer og høyskolelærere luftet. Jeg vet det finnes mange blogger for fritid og hobby også, men det får vente til jeg er ferdig med studiet.
http://voe.blogg.no/ er Norges mest populære blogg for tida. Dette er bloggen til den nå 14 år gamle jenta Emilie Nereng. Når hun får flere hundre kommentarer på et innlegg så viser det at hun er populær. Men medaljen har en bakside. Det viser denne kommentaren: "HVIS dere får stygge kommentarer som er fra "meg", så er det bare noen som later som om jeg skriver dritt på bloggen deres." Det er ikke bare blant ungdommer hun har fått oppmerksomhet. I Aftenposten står det å lese at "21. januar blir hun en av foredragsholderne under seminaret «Hvordan sosiale medier påvirker vår kommunikasjon, og hva ulike aktører kan gjøre for å lykkes i den nye mediehverdagen»." Og hva skrive hun om? Hverdagen sin, livet sitt. Bloggen blir som et utstillingsvindu og leserne får se og lese om det meste som skjer i livet hennes.
En annen som skriver blogg om livet sitt er Marcus på 17 år. "Ja, Jeg Er En Gutt Som Har Blogg! Care!" Skriver han og fortsetter:
"Jeg får flere ti-talls eposter hver mnd fra både gutter og jenter som ikke tørr å begynne med blogg siden de er redd for hva andre skal tenke. Jeg har en blogg uansett hva folk tenker. Haters kommer og Haters går, men de er som regel sjalue over at så mange tusen jenter leser og følger med på hva jeg gjør hver dag. Jeg digger dere alle sammen."
Både Emilie og Marcus bruker mye tid på bloggen sin, som popstjerner må de holde på fansen sin. Emilie bruker 3 timer daglig på bloggen sin og Marcus skriver gjerne 17 innlegg på ei uke. Det er mer enn de fleste høyskolelektorene presterer, men så har ikke de over 1000 følgere heller da...
Både Emilie og Marcus opplever medaljens bakside av og til, men tar det med på kjøpet - slik er det å være kjendis! Nå er de 14 og 17 år - får håpe de er komfortable med det de har lag ut når de blir 45 også....En blogg kan riktignok slettes, men bildene er mest sannsynlig kopiert og ligger på mange maskiner...
www.facebook.com et sosialt nettsted "de fleste" voksne er bruker av, men det var ikke av lyst jeg registrerte meg for et lite år siden, mer bevissheten om at jeg som lærer bør vite hvordan dette nettstedet fungerer. Og det har vært en opplevelse! At så mange voksne folk er så opptatt av så mye dill er meg ei gåte! Ja, unnskyld meg, men her er det mye rart og folk bruker tid på det! Hvis det er noen dager siden siden jeg har slengt innom så er det stappfullt i alle slags mulige invitasjoner og forespørsler...Ignorerknappen er mye brukt hos meg! Og hvorfor MÅ absolutt folk fortelle hva de skal ha til middag?? Hadde det nå vært et nettsted for å dele gode middagsoppskrifter.....
Trass i at du nok har skjønt at jeg ikke er så glad i Facebook, så er jeg positiv til sosiale nettsteder, og ser at Facebook nok har sin misjon for noen. Jeg har selv "funnet igjen" gamle venner, og det er kjekt:)
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar