mandag 29. mars 2010

Informasjonskompetanse

Jeg er glad for de tre siste leksjonene om Informasjonskompetanse.
Jeg hadde absolutt noe å lære - her også;)
Forskingen gjort på området forbauser meg ikke. Jeg hadde glidd rett inn Google og Wikipedia-klubben - sammen med mine elever, så her er det bare å brette opp ermene;)

Å utvikle sin informasjonskompetanse
Birgitte Kleivset ved Universitetet i Agder har i korte videosnutter mange gode råd å komme med når det gjelder å utvikle informasjonskompetanse.
Hun deler informasjonskompetanse i tre:

  • Søke (vite hvor og hvordan du finner stoff)
  • Vurdere (bruke spørreord for å vurdere kvalitet)
  • Bruke (hvordan bruke det du har funnet)

NTNU har også ei informativ side om temaet; VIKO.
I tillegg kan yngre elever bruke Skolenettet og Ung.no. De to siste sidene kommer jeg helt sikkert til å bruke med mine elever, selv om vi har snakket om kildekritikk før.

Juks og fanteri - et tasteklikk unna....
Jeg jobber på barneskolen og jobber som regel prosessorientert. Dermed er ikke jeg "offer" for å bli lurt av mine elever når det gjelder stilskriving og bokmeldinger. Jeg har hørt at elever laster opp og ned stiler på nettet, men må si jeg ble "stor i øya" da jeg var innom sidene Daria og Propaganda.  Her ligger det kommunikasjon mellom dem som har skrevet stiler og dem som har kopiert dem. Takkemeldinger og tilbakemeldinger med karakter ser ut til å være vanlig.
Dette forteller meg at å jobbe prosessorientert er viktig, samt å lage litt spesielle vrier på oppgaveteksten til elevene. Dette tror jeg også blir mer lærerikt og kanskje også kjekkere for elevene.

Ved nærmere ettersyn ser jeg at Mathisen Consults står bak både daria.no og propaganda.net - og Svenn Richard Mathisen er leder og kontaktperson. Hvilken jobbtittel har en som spekulerer i at elevene vil jukse? Sidene har hauger med annonser og det er vel ingen tvil om at penger er et av motivene for mr. Mathisen.

Rett eller galt?
Jeg tok også en titt på solkorset.org - kjære vene... Jammen er jeg enig i følgende:

Be familiar with your topic first by reading books


- for å være kritisk til innholdet, må elevene vite noe om emnet først - ellers er det vanskelig for dem å vite hva som er sant eller ikke og å klare å vurdere innholdet. Og dette tror jeg er veldig viktig; at de først blir kjent med emnet sitt i ei bok før de sleppes ut på nettet.

Søking til besvær
Jeg testet ut ulike søk på "Martin Luther King":

  • Kvasir kom opp med en skolestil (daria.no) på 4.plass, den tvilsomme sida http://www.martinlutherking.org/ 8.plass og den offisielle sida på 12. plass.
  • ABCStartsiden hadde ingenting om MLK i sin katalog.
  • Sesam har lagt inn årene og Finn.no har tatt over domenet...
  • Et Googlesøk kom opp med omtrent det samme som Kvasir, men nrk-skole er i alle fall med på første sida...
  • Med et Alta Vista-søk kom den tvilsomme http://www.martinlutherking.org/ på 4.plass og den offisielle sida på 11.plass.

- dette forteller meg at  det ikke er så lett å finne gode sider med stoff om MLK for mine elever i 7.klasse.  Wikipedia kom høyt opp på lista stort sett overalt, er proppfull av info og står på norsk. Ikke rart elevene trykker den til sitt bryst. Med samme begrunnelse som Olav Torvund.


Eberg skole i Trondheim ser ut til å ha tenkt gjennom hvor elevene skal starte på informasjonssøket sitt: http://skole.trondheim.kommune.no/eberg/internett/internett.htm
- men jeg tror egentlig ikke ei slik samleside er noen som helst garanti for at elevene finner kvalitetssikret informasjon de kan bruke. Opplæring i Søke, Vurdere og Bruke tror jeg er alfa og omega for at elevene skal utvikle informasjonskompetanse. 




Informasjonsnav - Netvibes
Jeg vil tro at det er ganske vanlig blant lærere å finne gode nettsider om et emne og at det er disse sidene elevene jobber med når de skal finne informasjon på nettet. Vi legger ut lenker til våre elever på It`s learning, men jeg ser at et informasjonsnav, som Netvibes, åpner for andre muligheter. Her kan en legge til RSS-strømmer og få "levende bokmerker". Dvs at bokmerkene blir oppdatert i små vinduer og at du som bruker kan overvåke strømmen av ny informasjon som legges ut på akkurat det bokmerket. Informasjonen kommer til deg og alt du er interessert i / abonnerer på har du samlet på et sted. Du kan også samle dine "vanlige" bokmerker her, samt putte inn et utall av småprogrammer og søkemuligheter.
Hvis du vil abonnere på sider som ikke tilbyr RSS-strøm, kan du stikke innom denne sida. 
Mitt informasjonsnav finner du HER.





Høykvalitetskilder for 10-12 åringer?
Jeg synes nok at de fleste lenkene i disse tre leksjonene passer best for elever på ungdomsskolen og videregående skole. I det hele synes jeg det er noe vanskelig å finne god nettsider som har et språk og innhold som passer for elever på 10 - 12 år. Det er for lett å ty til Wikipedia, men språket er ofte for vanskelig og nettstedet er nok ikke regnet for å være "høykvalitet". Utfordringen for oss lærere er at høykvalitetskilder ikke er skrevet for og myntet på barn.

Dett var dett!
Det kan være at dette blir det siste innlegget i denne studiebloggen. Nesten litt vemodig;) Å skrive i bloggen har vært enn ålreit måte å strukturere tankene sine, samt dele gode nettsider og ideer med andre.  Det har også vært kjekt å lese andre sine blogger.


Jeg føler jeg har bodd på nettet siden i høst og kan i alle fall si med sikkerhet at utviklingen av nettet ikke stopper med det første. Derfor fikk jeg meg en god flir da jeg nysgjerrig trykket på den siste lenka i den siste leksjonen:))

2 kommentarer:

  1. Her har du skrevet mye bra, Anne! Jeg har en følelse av at elevene tipser hverandre om nettsteder som Daria og Propoganda - ikke så rart, de sidene gjør jobben deres mye enklere. Tilsynelatende! Vi vet bedre og vi må på en eller annen måte få elevene til å forstå at det de gjør kanskje ikke er så lurt likevel. Men de sier som vår tenåring her hjemme: "Samma det!" Men det er ikke det samme. De gjør lurt i å reflektere over det de leser og ikke kopiere ukritisk - det har vi erfart at det lønner seg i det lange løp. Har det ikke alltid vært slik da - at de unge protesterer mot eldre generasjoner ved å gjøre ting på sin måte, for så senere å finne ut at det de voksne sa kanskje ikke var så dumt likevel?! Da har de som regel selv erfart at "klipp og lim" ikke er veien man skal gå dersom man ønsker å gjøre det bra. Jeg vet faktisk ikke hvilken av Høiviks fire veier som er best å gå. Selv er jeg Ole Brumm-fan og sier gjerne "Ja takk, begge deler!". Men jeg tror rekkefølgen på veiene er viktig. Å slippe elevene løs på egenhånd først og la dem søke i vei tror jeg ikke er så lurt - gamle vaner er vonde å vende! Og elevene kan raskt skape slike vaner når de får opp sider fra Daria og Propogande tidlig i søkesvarene sine. Vi må vise vei og gi dem gode strategier fra starten av. Her har ikke jeg vært meg mitt ansvar bevisst er jeg redd. Men det skal jeg gjøre noe med :-)

    SvarSlett
  2. Takk for god tilbakemelding, Ellen:)
    "Samma det!" tror jeg går som en farsott over landet;) - det er akkurat det våre gutter sier også...til det meste, men heldigvis med et smil;)
    Men jeg har tro på å jobbe prosessorientert i skolen! Nå er klassen min pilot på Google Apps i Oddaskolen og det er et supert redskap til å jobbe med respons og samskriving. Og hvis elevene deler dokumentet med deg så kan du følge dem i den prosessen stilskriving eller annen tekstarbeid er. Elevene kan også følge hverandre og hjelpe hverandre fremover.
    Jeg har nok heller ikke vært særlig flink å jobbe med å heve mine elevers informasjonskompetanse, men jammen blir det skjerping her også, nå ja:))

    SvarSlett