Internett er et digert bibliotek, stappfullt av digitale læringsressurser. Det sitter ingen blide bibliotekarer klar til å hjelpe deg, men søkemotorer som gir deg fra null til mange millioner lenker om emnet du søkte på. Det blir din jobb å finne ut hvilke lenker som er relevante for deg. Jeg mener at i min lærerjobb blir det å finne relevante læringsressurser på internett, en naturlig del av forberedelsen.
Gode læringsressurser på internett kan være et nyttig tillegg til, eller i noen tilfeller, et alternativ til læreboka. Gode læringsressurser for mine elever definerer jeg først og fremst som sider med et språk de kan forstå og som gir dem objektiv fakta, fortrinnsvis da med den informasjonen de er på jakt etter. De fleste av mine elever er aktive brukere av Wikipedia. I noen tilfeller er Wikipedia en god læringsressurs for dem, men ofte viser det seg at sidene har et vanskelig språk for 11-12 åringer og de skjønner knapt halvparten av det de har lest. Læringsutbyttet blir da lite tilfredstillende. Til felles bruk i klassen mener jeg likevel Wikipedia er grei å bruke da vi i fellesskap klargjør vanskelige ord og begreper og slik får hektet ny kunnskap på det elevene vet fra før.
For ei tid siden fikk elevene mine i oppgave å sammenligne Wikipedia og SNL. (SNL er jo blitt gratis på nett siden Leif Harboe skrev norskboka.no.)
De fleste av elevene hevdet at de likte Wikipedia beste fordi disse sidene hadde mange lenker og ga masse informasjon. SNL ville de helst ikke bruke da de ble distrahert av blinkende reklame og irriterte seg over lite tekst og få lenker. Jeg synes det var interessant å få vite hvordan elevene mine oppfatter ulike læringsressurser på internett og de har rett i at Wikipedia utmerker seg med hypertekstualitet og informasjon om det meste.
Om ikke Wikipedia og SNL sine ressurser på nett spesielt er beregnet for barn og unge, finnes det en god del læringsressurser som nettopp er det. Til en del av læreverkene som brukes på skolen vår, har forlagene også laget nettsteder som hører til bøkene.
Geir Winje hevder i sin artikkel "Å være digitale i religion, livssyn og etikk (RLE)" (Hildegunn Otnes (red) 2009:73) at nettstedene til en del RLE-læreverk i stor grad erstatter de gamle elevarbeidsbøkene. Det er ikke usannsynlig. Men forhåpentligvis gir lærebøkenes nettsteder en merverdi i forhold til papirversjonen av arbeidsbøkene, nettopp pga. hypertekstualitet, interaktivitet eller multimodalitet. Nettstedet Lokus123 er blant annet inngangssida til Midgard og Yggdrasil, henholdsvis samfunnsfag-og naturfagbøkene til Aschehoug. Bilder, filmsnutter og animasjoner visualiserer fagstoffet og gir liv til faget. Vi ser på vår skole at elevene blir ekstra motivert og konsentrert når de får jobbe med ulike oppgaver på nettet. Der får de som regel svar med en gang om de har klart en oppgave eller ikke og de er aktive på en annen måte enn når de sitter med selve læreboka.
Når jeg planlegger ei økt på et nettsted knyttet til et læreverk, gir det meg en trygghet fordi jeg vet at dette nettstedet har et språk for barn og unge og inneholder relevant informasjon i forhold til det temaet vi jobber med.
Å øve opp elevenes mottakerbevissthet er viktig. Løsningen kan være at elevene leser opp historien sin, holder et foredrag om temaet sitt eller viser tegningen sin foran klassen. Med internett kommer det enda en mulighet. Elevene kan vise arbeidet sitt til hele verden. Det er ikke lenger forbeholdt forfattere å nå et stort publikum. Med få tastetrykk kan alle som vil legge hva de vil ut på internett. Internett er gått fra å være en leseweb til å bli en lese / skriveweb (Leif Harboe 2008:11) Og ikke bare det, også opplasting av bilder og videosnutter er lett med dagens brukervennlige internett. På YouTube ligger mange småfilmer, også laget og publisert av elever. Jeg har plukket ut en monsterhistorie, som du kan se HER:
Det var flere historier å velge mellom, men denne skilte seg litt ut. Jentene bak filmen hadde latt seg inspirere av den profesjonelle filmindustrien og har med en sekvens som viser tabber og at det er et møysommelig arbeid å produsere en sammensatt tekst (historie). Da jentene snakker om "takning 57" aner vi at det ligger mye arbeid (og latter) bak en liten filmsnutt på YouTube.
--------------------------------------------------------------------------------
Litteraturliste og webadresser:
Harboe, L. (2007) Norskboka.no - digitale verktøy i norskfaget. Oslo, Universitetsforlaget
Otnes, H. (red.) (2009) Å være digital i alle fag, Oslo, Universitetsforlaget
Lokus123 [Internett] Tilgjengelig fra: http://www.lokus123.no/?marketplaceId=123&languageId=1&siteNodeId=1845625
Wikipedia [Internett] Tilgjengelig fra: www.no.wikipedia.org
Store Norske Leksikon [Internett] Tilgjengelig fra: www.snl.no
Monsterhistorie [Internett] Tilgjengelig fra: http://www.youtube.com/watch?v=inEbJshCus4
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Kul monsterfilm, Anne!
SvarSlettInteressant å lese om hvordan elevene dine reagerte da de måtte sammenlikne Wikipedia og SNL. Og jeg må jo være enige med dem også. Det gjør det mer interessant å lese når hyperlenker benyttes i teksten (selv om man kan gå seg bort på den måten også - har gjort det et par ganger selv). Jeg har ikke så mange elever, men en av dem liker å høre det som står i Wikipedia. Han nekter å lese selv - skriften er liten og som du sier ofte vanskelig forståelig for en gutt på 10 år. Når jeg "leser" for ham forteller jeg hovedpunktene med egne ord som jeg vet at han vil forstå. Det tar tid, men hva gjør man ikke for elever som viser interesse og gjerne vil lære?